Perception of psychologists about their work regarding gender and sexuality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v10i3.3627

Keywords:

Professional Training, Gender, Perception, Psychology, Sexuality

Abstract

INTRODUCTION: One should not limit human beings to their sexual organs, because people are not only composed by biology: they are the product of cultural, affective, social, and psychological manifestations, in an intricate network of meanings which make them unique. Hence, the discussions about sexual and gender diversities have taken great proportions in society and in the field of Psychology, considering the promotion of welcoming, self-knowledge, and acceptance to the person who presents their demand to the psychological service as necessary, without impositions of any kind. OBJECTIVE: To know the perception of psychologists about their understanding and performance regarding gender and sexuality, applied to professional practice. METHOD: The research was carried out in in the cities of the North of Minas Gerais State, having interviewed ten psychologists working in different areas and theoretical approaches, by means of the saturation criterion. Empirical data were produced through individual interviews and their interpretation was based on Pêcheux's discourse analysis. RESULTS: It was observed that the perception of these psychologists reflects, to a large extent, the way in which the society in general deals with the knowledge about this theme, predominantly in a subjective character. CLOSING REMARKS: The theme of gender and sexuality is not discussed as frequently as one would expect in the Psychology undergraduate course. Due to the importance of this subject, dealing with this theme with a closer and more grounded look is believed to be relevant, since gaps regarding the references about this content were noticed even in the construction of the study.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaral, C. A., Ribeiro, P. R. C., & Barros, S. C. (2021). Atravessamentos de gênero, sexualidade na psicologia: Discutindo alguns acontecimentos [Cruzando el género, la sexualidad en la psicología: Discutiendo algunos desarrollos]. Revista diversidade e educação, 9(esp.), 712-734. https://doi.org/10.14295/de.v9iEspecial.12734

Anjos, K. P. L., & Lima, M. L. C. (2016). Gênero, sexualidade e subjetividade: Algumas questões incômodas para a psicologia [Género, sexualidad y subjetividad: algunas preguntas incómodas para la psicologia]. Psicologia em Pesquisa, 10(2), 49-56. http://dx.doi.org/10.24879/201600100020059

Assunção, M. M. S., & Silva, L. R. (2018). Formação em psicologia e diversidade sexual: Atravessamentos e reflexões sobre identidade de gênero e orientação sexual [Formación en psicología y diversidad sexual: cruces y reflexiones sobre la identidad de género y la orientación sexual]. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, 3(5), 392-410. http://periodicos.pucminas.br/index.php/pretextos/article/view/15939

Bastos, G. G., Garcia, D. A., & Sousa, L. M. A. (2017). A homofobia em discurso: Direitos humanos em circulação [La homofobia en el discurso: los derechos humanos en circulación]. Linguagem em (Dis)curso, 17(1), 11-24. https://doi.org/10.1590/1982-4017-170101-0416

Borges, L. S., Canuto, A. A. A., Oliveira, D. P., & Vaz, R. P. (2013). Abordagens de gênero e sexualidade na psicologia: Revendo conceitos, repensando práticas [Aproximaciones al género y la sexualidad en psicología: revisando conceptos, repensando prácticas]. Psicologia: Ciência e Profissão, 33(3), 730-745. https://doi.org/10.1590/S1414-98932013000300016

Brasil, L. L. (2011). Michel Pêcheux e a teoria da análise de discurso: Desdobramentos importantes para a compreensão de uma tipologia discursiva [Michel Pêcheux y la teoría del análisis del discurso: avances importantes para la comprensión de una tipología discursiva]. Linguagem - Estudos e Pesquisas, 15(1), 171-182. http://doi.org/10.5216/lep.v15i1.25149

Butler, J. (2003). Problemas de gênero: Feminismo e subversão da identidade [Cuestiones de género: Feminismo y subversión de la identidade]. Civilização Brasileira.

Butler, J. (2019). Corpos que importam: Os limites discursivos do sexo [Cuerpos que importan: los límites discursivos del sexo]. N-1.

Conselho Federal de Psicologia. (2005). Código de ética profissional do psicólogo [Código de ética profesional del psicólogo]. http://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/2012/07/codigo-de-etica-psicologia.pdf

Costa-Júnior, F. M., Almeida, B. S., & Correr, R. (2019). Concepções sobre gênero e formação no campo da psicologia da saúde [Concepciones sobre el género y la formación en el ámbito de la psicología de la salud]. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Araraquara), 14(2), 1441-1464. https://doi.org/10.21723/riaee.v14iesp.2.12610

Foucault, M. (1998). História da sexualidade I: A vontade de saber [Historia de la sexualidad I: La voluntad de conocer]. Graal.

Gonçalves, A. O. (2019). Religião, política e direitos sexuais: Controvérsias públicas em torno da “cura gay” [Religión, política y derechos sexuales: Polémicas públicas en torno a la "cura gay]. Religião e sociedade, 39(2), 175-199. https://doi.org/10.1590/0100-85872019v39n2cap07

Henning, C. E. (2008). Gênero, sexo e as negações do biologicismo: Comentários sobre o percurso da categoria de gênero [Género, sexo y las negaciones del biologicismo: Comentarios sobre el curso de la categoría de género]. Revista Artémis, 8, 57-67. https://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/artemis/article/view/2306

Machado, G. E., & Oliveira, V. M. (2018). Gênero, diversidade sexual e educação [Género, diversidad sexual y educación]. Eulim.

Melo, A. R., & Barreto, D. J. (2014). Formação em psicologia: Discursos e saberes sobre experimentação de gênero [Formación en psicología: discursos y conocimientos sobre la experimentación de género]. Psicologia Ciência e Profissão, 34(3), 676-689. https://doi.org/10.1590/1982-3703000932012

Melo, T. G. R., & Sobreira, M. V. S. (2018). Identidade de gênero e orientação sexual: Perspectivas literárias [Identidad de género y orientación sexual: perspectivas literárias]. Temas em Saúde, 18(3), 381-404. https://doi.org/10.29327/213319.18.3-21

Mizael, T. M., Gomes, A. R., & Marola, P. P. (2019). Conhecimentos de estudantes de psicologia sobre normas de atuação com indivíduos LGBTs [Conocimiento de los estudiantes de psicología sobre las normas de actuación con personas LGBT]. Psicologia: Ciência e Profissão, 39, 1-20. https://doi.org/10.1590/1982-3703003182761

Pinho, F. A., Melo, L. A. F., & Oliveira, J. P. (2019). Os assuntos gênero e sexualidade: Representação temática nos sistemas Sophia/Biblioteca Nacional e Pergamum/UFPE [Género y sexualidad: representación temática en los sistemas Sophia/Biblioteca Nacional y Pérgamo/UFPE]. Brazilian Journal of Information Science, 13(2), 36-47. https://doi.org/10.36311/1981-1640.2019.v13n2.04.p36

Reis, T. (Org). (2018). Manual de comunicação LGBTI+ [Manual de comunicación LGBTI+]. Aliança Nacional LGBTI. https://www.grupodignidade.org.br/wp-content/uploads/2018/05/manual-comunicacao-LGBTI.pdf

Resolução CFP n° 001/99, de 22 de março de 1999. (1999). Estabelece normas de atuação para os psicólogos em relação à questão da Orientação Sexual [Establece normas de actuación para los psicólogos en relación con el tema de la Orientación Sexual]. Conselho Federal de Psicologia. https://site.cfp.org.br/wp-content/uploads/1999/03/resolucao1999_1.pdf

Scott, J. W. (1995). Gênero: uma categoria útil de análise histórica [El género: una categoría útil para el análisis histórico]. Educação & Realidade, 20(2), 71-99. https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721

Silva, F. A., & Mello, I. S. P. B. (2017). Psicologia e a despatologização da transexualidade [La psicología y la despatologización de la transexualidad]. Tempus, 11(1), 81-95. https://doi.org/10.18569/tempus.v11i1.1924

Silva, G. (2020). Qual o significado da sigla LGBTQIA+? [¿Cuál es el significado de la sigla LGBTQIA+?]. Educa+Brasil. https://www.educamaisbrasil.com.br/educacao/dicas/qual-o-significado-da-sigla-lgbtqia

Silva, L. R. (2020). Psicologia e sexualidade: Uma análise da formação acadêmica a partir dos atravessamentos da (in) visibilidade de gênero e diversidade sexual nos currículos [Psicología y sexualidad: un análisis de la formación académica desde el cruce de la (in) visibilidad de la diversidad de género y sexual en los planes de estúdio] [Tesis de maestría, UNESP]. Repositório UNESP. https://prceu.usp.br/wp-content/uploads/2021/04/silva_lr_me_arafcl.pdf

Published

09/21/2021

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

da Silva, N. F., Gomes, P. P., & de Brito, W. F. (2021). Perception of psychologists about their work regarding gender and sexuality. Revista Psicologia, Diversidade E Saúde, 10(3), 360-369. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.v10i3.3627

Most read articles by the same author(s)

<< < 33 34 35 36 37 38 39 > >>