Use of application in monitoring mothers and pregnant women: descriptive study
DOI:
https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2025.e6079Keywords:
Maternity, Mobile Phone Applications, Social Support, Pregnancy, ChildAbstract
INTRODUCTION: Pregnancy is a phase that involves major biopsychosocial transformations, which alters your mental processes and your role in social and family relationships. Furthermore, digital technologies are emerging as an important alternative to support networks for women during pregnancy and postpartum. OBJECTIVE: to describe the profile, verify the use of the “Pastoral da Criança + Gestante” application, and identify the satisfaction with social support of children's pastoral leaders and pregnant women and mothers of children aged 0 to 6 years. METHOD: This is a cross-sectional, descriptive study, with 26 mothers of children aged 0 to 6 years and 8 leaders of Pastoral da Criança. Collection occurred through the application of a semi-structured interview and the Social Support Satisfaction Scale. Held at three different times, after a Children's Pastoral action in three communities, indicated by the regional leader, in the city of Imperatriz-MA. RESULTS: The results on the use of the application by pregnant women and/or mothers showed that (n=17, 65.4%) are aware of the application, but do not use it, (n=8, 30.8%) do not know, and (n=1, 3.8%) have been using for less than 1 year. Of these, (n=18, 69.2%) reported difficulties accessing the internet, and (n=8, 30.8%) have easy access. FINAL CONSIDERATIONS: Although the Pastoral da Criança + Gestante application is widely known, its effective use is limited by difficulties in accessing the internet and lack of familiarity with technology, which highlights the need for strategies to improve digital inclusion.
Downloads
References
Aranda, M. I. (2016). Impacto de las Tecnologías de la Información en la interrelación matrona-gestante [Impacto das Tecnologias da Informação na inter-relação entre a parteira e a gestante]. Index Enfermaria, 25(3), 156-160. https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1132-12962016000200007&script=sci_arttext&tlng=en
Carvalho, K. M., Backes, M. T. S., Fernandes, V. M. B., Santos, E. K. A., Collaço, V. S., Will, S. F., & Carvalho, S. M. (2024). Uso de tecnologias da informação e comunicação pela gestante para seu empoderamento no processo parturitivo-puerperal [Uso de tecnologías de la información y la comunicación por la gestante para su empoderamiento en el proceso de parto y puerperio]. Texto & Contexto - Enfermagem, 33, e20230278. https://doi.org/10.1590/1980-265X-TCE-2023-0278pt
Delgado, M., Rodrigues, P. F., & Miranda, S. (2017). Uma avaliação das aplicações mobile classificadas em saúde e fitness [Una evaluación de las aplicaciones móviles clasificadas en salud y fitness]. Acta Portuguesa de Nutrição, 8, 22-26. https://dx.doi.org/10.21011/apn.2017.0805
Klein, M. M. S., & Guedes, C. R. (2008). Intervenção psicológica a gestantes: Contribuições do grupo de suporte para a promoção da saúde [Intervención psicológica a gestantes: contribuciones del grupo de apoyo para la promoción de la salud]. Psicologia: Ciência e Profissão, 28(4), 862–871. https://doi.org/10.1590/S1414-98932008000400016
Lima Junior, F. A., Leite, C. L., Lima, K. V. M., Lima, L. N. F. (2023). Atenção integral em saúde - Saúde da Criança: Da maternidade a Atenção Primária à Saúde - Volume 1 [Atención integral en salud – Salud Infantil: De la maternidad a la Atención Primaria de Salud – Volumen 1]. Editora Poisson. https://doi.org/10.36229/978-65-5866-299-0
Maciel, L. H. A., Sereno, M. C., & Viana, A. I. S. (2021). Avaliação da usabilidade de um aplicativo móvel como facilitador de acesso a serviços de saúde de atenção à gestante de em uma maternidade no sul do Maranhão [Evaluación de la usabilidad de una aplicación móvil como facilitadora del acceso a servicios de salud dirigidos a gestantes en una maternidad del sur de Maranhão]. Revista de Saúde Digital e Tecnologias Educacionais, 6(1), 1-14. https://periodicos.ufc.br/resdite/article/view/43712
Maia, J. S., & Marin, H. F. (2021). Aplicativos móveis para as sociedades menos favorecidas [Aplicaciones móviles para las sociedades menos favorecidas]. Acta Paulista de Enfermagem, 34, eAPE002214. https://doi.org/10.37689/acta-ape/2021AR02214
Marôco, J. P., Campos, J. A. D. B., Vinagre, M. G., & Pais-Ribeiro, J. L. (2014). Adaptação transcultural Brasil-Portugal da Escala de Satisfação com o Suporte Social para estudantes do ensino superior [Adaptación transcultural Brasil-Portugal de la Escala de Satisfacción con el Apoyo Social para Estudiantes de Educación Superior]. Psicologia: Reflexão e Crítica, 27(02), 247-256. https://doi.org/10.1590/1678-7153.201427205
McKay, F. H., Cheng, C., Wright, A., Shill, J., Stephens, H., & Uccellini, M. (2018). Evaluating mobile phone applications for health behaviour change: A systematic review [Evaluación de aplicaciones móviles para el cambio de comportamiento en salud: una revisión sistemática]. Journal of telemedicine and telecare, 24(1), 22-30. https://doi.org/10.1177/1357633X16673538
Melo, L. C. N., Silva, B. M., Nitschke, R. G., & Viegas, S. M. F. (2023). Redes sociais virtuais e tecnologias em saúde no quotidiano de usuários e famílias: cuidado e promoção da saúde [Redes sociales virtuales y tecnologías en salud en el cotidiano de usuarios y familias: cuidado y promoción de la salud]. Ciência & Saúde Coletiva, 28(8), 2193-2202. https://doi.org/10.1590/1413-81232023288.05252023
Pastoral da Criança. (n.d.). Página Inicial. https://www.pastoraldacrianca.org.br/
Queiroz, F. F. S. N., Brasil, C. C. P., Silva, R. M., Bezerra, I. C., Collares, P. M. C., & Filho, J. E. V. (2021). Avaliação do aplicativo “Gestação” na perspectiva da semiótica: O olhar das gestantes [Evaluación de la aplicación “Gestación” desde la perspectiva semiótica: La mirada de las gestantes]. Ciência & Saúde Coletiva, 26(2), 485–492.https://doi.org/10.1590/1413-81232021262.41002020
Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. (2012). Diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos [Directrices y estándares regulatorios para la investigación con seres humanos]. http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf
Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. (2016). Diretrizes aplicáveis a pesquisas em ciências humanas e sociais [Directrices aplicables a la investigación en ciencias humanas y sociales]. http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf
Ribeiro, J. L. P. (1999). Escala de Satisfação com o Suporte Social (ESSS) [Escala de Satisfacción con el Apoyo Social (ESSS)]. Análise Psicológica, 3(17), 547-558. https://scielo.pt/pdf/aps/v17n3/v17n3a10.pdf
Schwartz, T., Vieira, R., & Geib, L. T. C. (2011). Apoio social a gestantes adolescentes: Desvelando percepções [Apoyo social a gestantes adolescentes: revelando percepciones]. Ciência & Saúde Coletiva, 16(5), 2575 – 2585. https://doi.org/10.1590/S1413-81232011000500028
Silva, H. T. D., Lima, J. P., Pereira, L. C. A., & Castro, G. M. M. A. (2022). Uso de tecnologias de informação e comunicação como estratégia educativa sobre aleitamento materno: relato de experiência [Uso de tecnologías de la información y comunicación como estrategia educativa sobre lactancia materna: relato de experiencia]. Revista Ciência Plural, 8(1), e24488-e24488. https://doi.org/10.21680/2446-7286.2022v8n1ID24488
Xavier, D. S. S., Rodrigues, N. A., Souza, I. M. C., Franco, C. A. S. O., & Santiago, M. C. F. (2022). Levantamento epidemiológico de óbitos infantis por desnutrição no Brasil e revisão bibliográfica da atuação do Estado e da Pastoral da Criança no combate à desnutrição infantil [Levantamiento epidemiológico de muertes infantiles por desnutrición en Brasil y revisión bibliográfica de la actuación del Estado y de la Pastoral de la Niñez en el combate a la desnutrición infantil]. Revista Saúde Multidisciplinar, 11, 98-105.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Giovana de Sousa Maia, Ana Flavia Batista De Araújo, Pietra Milhomem Veloso , Karoline Giele Martins De Aguiar, Paulo Morales Mayer

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
