EVALUATION OF QUALITY OF LIFE OF THE PHYSIOTHERAPY FACULTY IN SALVADOR CITY, BAHIA

Authors

  • Keith Oliveira Farinha Centro Universitário Jorge Amado
  • Mayara Santos Almeida Centro Universitário Jorge Amado - UNIJORGE
  • Karen Valadares Trippo Centro Universitário Jorge Amado

DOI:

https://doi.org/10.17267/2238-2704rpf.v3i1.139

Keywords:

Physiotherapists, Teachers, Quality of Life

Abstract

Background: Quality of Life (QOL) refers to the individual's perception of their position in life in the context of culture and value systems in which they live and in relation to their goals, expectations and concerns. Activities performed incorrectly and / or the time extended under certain postures, may impact on QoL of teachers physiotherapists. Objective: To evaluate and describe relationships between variables that influence QOL teachers physiotherapists of Salvador/Bahia. Methodology: A descriptive, exploratory, cross-sectional, conducted between February and April/2012. The convenience sample consisted of 36 volunteers who answered an interview prepared by the authors and QoL scale (SF-36). Results: All respondents had a mean individual / private SF-36 scores greater than 60.81, featuring a good overall QOL in the population studied. With the significance level of 5%, the domains of the scale most relevant were "Functional Capacity", "Pain", "Role-Physical" and "Vitality". Conclusion: The significance pointed domains "Functional Capacity", "Pain" Vitality "and" Limitations on Physical Aspects "as more influential in QOL, and relationships made between them and the" Pain and / or Discomfort Oesteomusculares "not showed directly proportional. The only correlation was proportional "Pain and / or Discomfort Oesteomuscular x Days in room", in which the more days the teacher is in the classroom, it refers more pain. Based on these data, it is important to know the possible repercussions of professional practice and teaching on QOL, to allow awareness raising, prevention, ergonomic measures and professional development in a multidimensional context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Keith Oliveira Farinha, Centro Universitário Jorge Amado

    Fisioterapeuta, Graduada pelo Centro Universitário Jorge Amado

  • Karen Valadares Trippo, Centro Universitário Jorge Amado
    Fisioterapeuta, mestre em Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação – Universidade do Estado da Bahia e docente do curso de Fisioterapia do Centro Universitário Jorge Amado

References

Ministério da Educação e Cultura. Secretaria de Educação Superior [homepage na internet]. Apresentação [acesso em 03 jul 2011]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=287&Itemid=818

Navarro VL. O trabalho e a saúde do trabalhador na indústria de calçados. São Paulo Perspect. 2003;17(2):32-41.

COFFITO – Conselho Federal de Fisioterapia e Terapia Ocupacional [homepage na internet]. Fisioterapia: definições e área de atuação [acesso em 07 set 2011]. Disponível em: http://www.coffito.org.br/publicacoes/pub_view.asp?cod=1007&psecao=9

Fernandes MH, Rocha VM, Costa-Oliveira AGR. Fatores associados à prevalência de sintomas osteomusculares em professores. Rev. Salud Pública. 2009;11(2): 256-267.

Carregaro RL, Trelha CS, Mastelari HJZ et al. Distúrbios osteomusculares relacionados ao trabalho em fisioterapeutas: revisão da literatura. Fisioter pesqui. 2006;12(3).

Martins DA. Considerações sobre a qualidade de vida no trabalho e o estresse ocupacional [acesso em 10 set 2011]. Disponível em: http://www.fef.unicamp.br/departamentos/deafa/qvaf/livros/foruns_interdisciplinares_saude/evolucao/evolucao_cap14.pdf

Rocha VM, Fernandes MH. Qualidade de vida de professores do ensino fundamental: uma perspectiva para a promoção da saúde do trabalhador. J Bras Psiquiatr. 2008;57(1): 23-27.

Penteado RZ; Pereira IMTB. Qualidade de vida e saúde vocal de professores. Rev. saúde pública. 2007;41(2): 236-43.

Fleck MPA et al. Desenvolvimento da versão em português do instrumento de avaliação de qualidade de vida da OMS (WHOQOL-100). Rev. Bras. Psiquiatr. 1999; 21(1):19-28.

Ciconelli RM et al. Tradução para a língua portuguesa e validação do questionário genérico de avaliação da qualidade de vida SF-36 (Brasil SF-36). Rev. bras. reumatol. 1999; 39(3).

Seidl EMF, Zannon CMLC. Qualidade de vida e saúde: aspectos conceituais e metodológicos. Cad. saúde pública. 2004;20(2): 580-588.

Delcor NS et al. Condições de trabalho e saúde dos professores da rede particular de ensino de Vitória da Conquista, Bahia, Brasil. Cad. saúde pública. 2004;20(1):187-196.

Servilha EAM. Estresse em professores universitários na área de fonoaudiologia. Rev. ciênc. méd. 2005;14(1): 43-52.

Oliveira ERA et al. Gênero e qualidade de vida percebida: estudo com professores da área de saúde. Ciênc. saúde coletiva. 2012;17(3):741-747.

Aragão M, Kreutz L. A docência na educação Infantil: entre o dom e a maternidade. InterMeio: revista do Programa de Pós-Graduação em Educação. 2010; 16(32):13-26.

Shehab D et al. Prevalence of Low Back Pain among Physical Therapists in Kuwait. Med Princ Pract. 2003:224-230.

Giglio AG. Estudo das queixas osteomusculares entre fisioterapeutas em um hospital oncológico [dissertação]. Brasília: Universidade de Brasília, 2010.

Bispo Junior JP. Formação em fisioterapia no Brasil: reflexões sobre a expansão do ensino e os modelos de formação. Hist. ciênc. saúde-Manguinhos. 2009; 16(3): 655-68.

Salmória JG, Camargo WA. Uma aproximação dos signos. Fisioterapia e Saúde – aos Aspectos Humanos e Sociais. Saúde Soc. 2008;17(1):73-84.

Carvalho AJFP, Alexandre NMC. Sintomas osteomusculares em professores do ensino fundamental. Rev. bras. fisioter. 2006;10(1).

D´Ávila LS, Sousa GAF, Sampaio RF. DMRT em fisioterapeutas da Rede SUS-BH. Revista bras. fisioter. 2005; 9(2): 219-225.

Siqueira GR, Cahú FGM, Vieira RAG. Ocorrência de lombalgia em fisioterapeutas da cidade de Recife, Pernambuco. Revista bras. fisioter. 2008;12(3): 222-227.

Cogo LLR et al. Perfil da qualidade de vida dos fisioterapeutas docentes do curso de fisioterapia da Universidade do Vale do Itajaí. Revista Contexto & Saúde. 2011:367-374.

Silva MA. Avaliação da qualidade de vida de professores do ensino fundamental: influência das variáveis sócio-demográficas [dissertação]. Goiânia: Universidade Federal de Goiás, 2011.

Panzeri AJF. Sintomas osteomusculares e qualidade de vida em professores do ensino fundamental [dissertação]. São Paulo: Universidade Estadual de Campinas, 2011.

Published

08/01/2013

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

1.
Oliveira Farinha K, Almeida MS, Valadares Trippo K. EVALUATION OF QUALITY OF LIFE OF THE PHYSIOTHERAPY FACULTY IN SALVADOR CITY, BAHIA. Rev Pesq Fisio [Internet]. 2013 Aug. 1 [cited 2024 Nov. 23];3(1). Available from: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/fisioterapia/article/view/139