Patient safety teaching in undergraduate nursing in Minas Gerais: a documentary study

Authors

  • Meire Cavalieri de Almeida Faculdade de Ciências Médicas e da Saú https://orcid.org/0000-0002-1309-1728
  • Érika Bicalho de Almeida Brugger Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora – Suprema (Juiz de Fora). Minas Gerais, Brazil. https://orcid.org/0000-0002-9307-9437
  • Jussara Regina Martins Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora – Suprema (Juiz de Fora). Minas Gerais, Brazil. https://orcid.org/0000-0002-8191-2946
  • Esther Suellem Rocha Silva Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora – Suprema (Juiz de Fora). Minas Gerais, Brazil. https://orcid.org/0000-0002-0297-4840
  • Sara Carvalho Ignácio Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora – Suprema (Juiz de Fora). Minas Gerais, Brazil. https://orcid.org/0009-0008-5787-3028
  • Taise Miguel Vieira Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora – Suprema (Juiz de Fora). Minas Gerais, Brazil. https://orcid.org/0009-0002-8643-5568

DOI:

https://doi.org/10.17267/2317-3378rec.2024.e5873

Keywords:

Patient Safety, Professional Competence, Students Nursing, Educational Measurement, Education Nursing

Abstract

OBJECTIVES: To analyze teaching about patient safety in undergraduate nursing courses in Minas Gerais. MATERIALS AND METHODS: Documentary study with a quantitative approach. Higher education institutions that made course syllabi publicly available were included. Descriptive analyses were performed using frequencies. Comparisons were made using the Chi-square or Fisher's Exact tests. RESULTS: Twenty-five higher education institutions in nursing were included. Among the 1,462 disciplines analyzed, it was found that the most discussed topic was “interaction with patients and caregivers” (present in 24.8% of them), followed by “improvement in medication safety” (18.8%), “infection prevention and control” (17.8%) and “being part of an effective team” (13.9%). Some terms, such as “culture of blame” and “human fallibility” were not identified in any discipline. CONCLUSION: This study makes it clear that many topics that are fundamental to teaching patient safety have been left aside by higher education institutions in Nursing. It is necessary not only to update the curricular syllabuses, but also to review the teaching and learning methods for the development of skills of future professionals.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Trindade L, Lage MJ. A perspectiva histórica e principais desenvolvimentos da segurança do paciente. In: Sousa P, Mendes W, organizadores. Segurança do paciente: conhecendo os riscos nas organizações de saúde. Rio de Janeiro: Fiocruz; 2014. https://doi.org/10.7476/9788575416419.0005 DOI: https://doi.org/10.7476/9788575415955.004

(2) McDonald L. Florence Nightingale: The Making of a Hospital Reformer. HERD. 2020;13(2):25-31. https://doi.org/10.1177/1937586720918239 DOI: https://doi.org/10.1177/1937586720918239

(3) Ministério da Saúde. Documento de referência para o Programa Nacional de Segurança do Paciente. Brasília: Ministério da Saúde; 2014. Available from: https://www.gov.br/saude/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/pnsp/materiais-de-apoio/arquivos/documento-de-referencia-para-o-programa-nacional-de-seguranca-do-paciente/view

(4) World Health Organization (WHO). The conceptual framework for the international classification for patient safety v1.1: final technical report and technical annexes. 2009. Available from: https://www.who.int/publications/i/item/WHO-IER-PSP-2010.2

(5) Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Resolução – RDC Nº 36, de 25 de julho de 2013. Available from: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/saudelegis/anvisa/2013/rdc0036_25_07_2013.html

(6) Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Implantação do Núcleo de Segurança do Paciente em Serviços de Saúde. Brasília: Anvisa; 2016. Available from: https://www.gov.br/anvisa/pt-br/centraisdeconteudo/publicacoes/servicosdesaude/publicacoes/caderno-6-implantacao-do-nucleo-de-seguranca-do-paciente-em-servicos-de-saude.pdf

(7) Mello LR, Christovam BP, Araujo MC, Moreira AP, Moraes EB, Paes GO, et al. Núcleo segurança do paciente: perfil dos recursos humanos no cenário brasileiro. Acta Paul Enferm. 2021;34:eAPE001165. https://doi.org/10.37689/acta-ape/2021AO001165 DOI: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2021AO001165

(8) Agência Nacional de Vigilância Sanitária. Incidentes relacionados à assistência à saúde. Resultados das notificações realizadas no Notivisa – Brasil, janeiro a dezembro de 2022. Brasília: Anvisa; 2022. Available from: https://www.gov.br/anvisa/pt-br/centraisdeconteudo/publicacoes/servicosdesaude/relatorios-de-notificacao-dos-estados/eventos-adversos/relatorios-atuais-de-eventos-adversos-dos-estados/brasil

(9) Bohomol E, Freitas MAO, Cunha ICKO. Ensino da segurança do paciente na graduação em saúde: reflexões sobre saberes e fazeres. Interface. 2016; 20(58):727-41. https://doi.org/10.1590/1807-57622015.0699 DOI: https://doi.org/10.1590/1807-57622015.0699

(10) Marra VN, Sette ML (Coord.). Guia curricular de segurança do paciente da Organização Mundial da Saúde: edição multiprofissional. Rio de Janeiro: PUC/RJ; 2016. Available from: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/44641/9788555268502-por.pdf;jsessionid=C279B0276D982827C0FA842256CE544A?sequence=32

(11) Adamy EK, Fernandes JD, Santos DCM, Sordi MRLD, Ramos FRS, Silva KL, et al. Brazilian national curriculum guidelines for the undergraduate nursing course: ABEn’s fight against setbacks. Rev Bras Enferm. 2021;74(6):e740601. https://doi.org/10.1590/0034-7167.2021740601 DOI: https://doi.org/10.1590/0034-7167.2021740601

(12) Farokhzadian J, Eskici GT, Molavi-Taleghani Y, Tavan A, Farahmandnia H. Nursing students’ patient safety competencies in the classroom and clinical settings: a cross-sectional study. BMC Nurs. 2024;23(1):47. https://doi.org/ 10.1186/s12912-024-01708-3 DOI: https://doi.org/10.1186/s12912-024-01708-3

(13) Garzin ACA, Batalha EMSS, Tronchin DMR, Melleiro MM. O ensino da segurança do paciente na formação dos profissionais de saúde. Editora científica digital; 2021. p. 210-221. https://doi.org/10.37885/210303507 DOI: https://doi.org/10.37885/210303507

(14) Assis AC, Menezes MEP. Competências sobre segurança do paciente desenvolvidas [Trabalho de Conclusão de Curso]. Juiz de Fora. Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde de Juiz de Fora; 2022.

(15) Frenk J, Chen L, Bhutta ZA, Cohen J, Crisp N, Evans T, et al. Health professionals for a new century: transforming education to strengthen health systems in an interdependent world. Lancet. 2010;376(9756):1923-58. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(10)61854-5 DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(10)61854-5

(16) Beekman M, Emani VK, Wolford R, Hanson K, Wickham G, Aiyer M. Patient Safety Morning Report: Innovation in Teaching Core Patient Safety Principles to Third-Year Medical Students. J Med Educ Curric Dev. 2019;6. https://doi.org/10.1177/2382120519842539 DOI: https://doi.org/10.1177/2382120519842539

(17) Magalhães EV, Paiva FO, Alves MES, Almeida MC. Cultura de segurança do paciente entre profissionais de Enfermagem em um hospital filantrópico de Minas Gerais. Revista Cuidarte. 2021;12(3). https://doi.org/10.15649/cuidarte.1990 DOI: https://doi.org/10.15649/cuidarte.1990

Published

10/17/2024

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

1.
de Almeida MC, Brugger Érika B de A, Martins JR, Silva ESR, Ignácio SC, Vieira TM. Patient safety teaching in undergraduate nursing in Minas Gerais: a documentary study. Rev Enf Contemp [Internet]. 2024 Oct. 17 [cited 2024 Dec. 21];13:e5873. Available from: https://www5.bahiana.edu.br/index.php/enfermagem/article/view/5873

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>