THE WORLD OF WORK’S PERSPECTIVE IN CURRICULAR PROPOSALS FOR NURSE TRAINING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17267/2594-7907ijhe.v1i1.1319

Keywords:

Job Market, Primary Health Care, Teaching, Nursing

Abstract

Introduction: The knowledge of the different aspects that interspersed the pedagogical project in higher education. Objective: to evaluate the trends of changes in the World of Work axis in the training of nurses in higher education institutions in Curitiba. Data collection took place through the application of the 'Strategic vision instrument for institutional development of undergraduate courses in the health area' by Focal Group. Results: In the World of Work axis, 88.9% of the schools reached the Advanced typology and 11.1% were Innovative with an Advanced trend. 9 Context Units have emerged. Conclusion: The studied schools take into account the breadth of the labor market for nurses. The Basic Health Care understood by the participants, as one of the most solid dimensions of performance, although conditioned to political and social issues. The curricular programs promote the discussion of the possibilities of insertion in the world of work in health, including the liberal or salaried practice. There is freedom of choice according to the professional specificities, personal affinities, entrepreneurship, market opportunities. The knowledge of the perspective of the work world favors changes in the curricular propositions for nurse training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Débora Maria Vargas Makuch, Faculdades Pequeno Príncipe
    Graduada em Enfermagem e Obstetrícia pela Universidade Federal do Paraná (1995),Mestre no Ensino nas Ciências da Saúde pela FPP (2016).Possui especialização em Enfermagem Obstétrica pela Universidade Federal do Paraná (1999) e especialização em Administração Hospitalar pela Faculdade Evangélica do Paraná (2004). Atuou como enfermeira em Alojamento Conjunto do Hospital Universitário Evangélico de Curitiba e posteriormente como Coordenadora da Área Materno Infantil /Queimados e Convênios.Na mesma instituição, participou como instrutora nos Projetos Enfermeiro Trainee (2003 / 2005) e Acadêmicos Bolsistas em Enfermagem (2005/2007) nas áreas de Auditoria,Obstetrícia,Queimados e Iniciativa Hospital Amigo da Criança.Participou do GAMA (Grupo de Apoio às Maternidades) e foi membro da diretoria da ABENFO(2000).Atuou como docente das disciplinas de Enfermagem na Saúde da Criança e do Adolescente e Enfermagem na Saúde da Mulher pela Faculdade CBES, entre outras.Docente das disciplinas Saúde da Mulher e Saúde da Criança e do Adolescente na Faculdades Pequeno Príncipe(FPP). Docente do Curso de Pós Graduação Lato Sensu em Enfermagem em Pediatria e Cuidados Intensivos Neonatais da FPP, no módulo de Urgência e Emergência. Membro do NEPEE (Núcleo de Estudos e Pesquisa em Enfermagem) e do Núcleo de Pesquisa em Ensino na Saúde (PENSA). Docente coordenadora didático pedagógica do Projeto de Extensão Gestão de Resíduos Sólidos Hospitalares (PEGRSH). 
  • Ivete Palmira Sanson Zagonel, Faculdades Pequeno Príncipe
    Possui graduação em Enfermagem pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (1976), especialista em Metodologias Ativas do Ensino Superior na Área de Saúde (2012), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Paraná (1985) e doutorado em Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina (1998). Atualmente é professor titular da Faculdades Pequeno Príncipe (FPP). Professora aposentada da UFPR. Tem experiência na área de Enfermagem com ênfase em Cuidado Humano e na área de Ensino nas Ciências da Saúde. Atua principalmente nos seguintes temas: filosofia heideggeriana, cuidado de enfermagem, transição, adolescência, puerpério, fenomenologia, enfermagem obstétrica, ginecológica, pediátrica e ensino na saúde. Linha de pesquisa: Currículo, processos de ensino-aprendizagem e avaliação na formação em Saúde; pesquisa qualitativa. Atua como docente no Programa de Ensino nas Ciências da Saúde da FPP. Membro do Comitê de Ética do Hospital Pequeno Príncipe. Avaliador de curso e institucional do INEP. Diretora Acadêmica da FPP. Lider do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Enfermagem (NEPEE).

Published

11/05/2017

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

THE WORLD OF WORK’S PERSPECTIVE IN CURRICULAR PROPOSALS FOR NURSE TRAINING. (2017). International Journal of Education and Health, 1(1), 13-22. https://doi.org/10.17267/2594-7907ijhe.v1i1.1319

Most read articles by the same author(s)