Implementation of a Technical Center for Psychosocial Care with students from a public university

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2025.e6271

Keywords:

Mental Health, Psychosocial Care, College Students

Abstract

The majority of university students are in the transition phase to adulthood. This phase consists of several challenges that can result in anxiety attacks, depressive symptoms and stress, harming academic performance. To support its students, a public university in the interior of São Paulo created the Psychosocial Care Technical Center (NTAPS) in 2018. OBJECTIVE: The objective of this study was to carry out a historical review and analysis of the first two years of NTAPS implementation. METHOD: To this end, semi-structured interviews were carried out with three vice-principals and four psychologists who participated in the implementation of NTAPS. RESULTS: As a result, it was found that the Center emerged due to student demand, aiming to care for their mental health and prevent suicide. CONCLUSION: The program has been growing, with demand being worked on in a creative way through livestreams, workshops, visits, training, interventions, therapeutic groups and psychological care.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, S., & Murta, S. G. (2018). A Pesquisa em Prevenção em Saúde Mental no Brasil: A Perspectiva de Especialistas [La Investigación en Prevención de la Salud Mental en Brasil: la Perspectiva de los Expertos]. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 34, e34413. https://doi.org/10.1590/0102.3772e34413

Almeida, L. S., & Araújo, A. M. (2019). Sucesso Acadêmico no ensino superior: aprendizagem e desenvolvimento psicossocial [Éxito académico en la educación superior: aprendizaje y desarrollo psicosocial]. In: L. S. Almeida (Org), Estudantes do ensino superior: desafios e oportunidades (159-178). ) ADIPSIEDUC.

Arruda, D. P. (2022). Aproximações ao debate sobre o suicídio de adolescentes e jovens negros no brasil [Aproximaciones al debate sobre el suicidio entre adolescentes y jóvenes negros en Brasil]. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as, 14(39), 597–609. https://abpnrevista.org.br/site/article/view/1294

Camargo, B. V., & Justo, A. M. (2013). IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais [IRAMUTEQ: un software libre para el análisis de datos textuales]. Temas em Psicologia, 21(2), 513-518. https://doi.org/10.9788/TP2013.2-16

Costa, C. S. B., Fernandes, V. H. L., Vital, P. S. A., Barbosa, L. M. M., Nascimento, L. M. D., & Cardoso, A. P. F. (2020). Plantão de escuta psicológica: da implantação à expansão para promoção da saúde [Servicio de escucha psicológica: de la implementación a la expansión para la promoción de la salud]. Revista saúde & ciência online, 9(1), 130-151. https://rsc.revistas.ufcg.edu.br/index.php/rsc/article/view/385

Coulon, A. (2017). O ofício de estudante: a entrada na vida universitária [La profesión estudiantil: ingreso a la vida universitaria]. Educação e Pesquisa, 43(4), 1239-1250. https://doi.org/10.1590/S1517-9702201710167954

Fragelli, T. B. O., & Gunther, I. A. (2008). A promoção da saúde na perspectiva social ecológica [Promoción de la salud desde una perspectiva socioecológica]. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, 21(2), 151-158. https://ojs.unifor.br/RBPS/article/view/674

Loreto, G. (1965). Contribuição do aconselhamento psicológico para a saúde mental dos universitários [Contribución del asesoramiento psicológico a la salud mental de los estudiantes universitarios]. Neurobiologia, 28, 283-296.

Machado, P. R. P. (2022). Saúde mental dos estudantes universitários: os programas de assistência psicológica da Universidade Federal Fluminense [Salud mental de estudiantes universitarios: programas de asistencia psicológica en la Universidad Federal Fluminense] [Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal Fluminense]. Repositório Institucional da UFF. https://app.uff.br/riuff/handle/1/24712

Mahfoud, M., Drummond, D. M., Wood, J. K., Brandão, J. M., Rosenthal, R.W., Silva, R. O., Cury, V. E., & Cautella Junior, W. (1999). Plantão Psicológico: novos horizontes [Asistencia psicológica: nuevos horizontes]. Companhia Ilimitada.

Ministério da Saúde. (2018). Óbitos por suicídio entre adolescentes e jovens negros 2012 a 2016 [Muertes por suicidio entre adolescentes y jóvenes negros de 2012 a 2016]. https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/obitos_suicidio_adolescentes_negros_2012_2016.pdf

Oliveira, T., Garcia, L. M., Castro, E. O., & Capellini, V. L. M. F. (2021). Alcances e desafios nos dois anos e meio de implementação de um Núcleo de Atenção Psicossocial [Logros y desafíos en los dos años y medio de implementación de un Centro de Atención Psicosocial]. In I. K. N. Moraes (Org.), Saúde e aplicações interdisciplinares: Volume 3 (335-348). e-Publicar.

Ortolan, M. L. M., Sei, M. B., & Victrio, K. C. (2018). Serviço-escola de psicologia e potencialidades dos projetos de extensão: construção de políticas públicas em saúde mental [Servicio escolar de psicología y potencial de proyectos de extensión: construcción de políticas públicas en salud mental]. Revista Brasileira de Tecnologias Sociais, 5(1), 78-85. https://doi.org/10.14210/rbts.v5n1.p78-85

Osse, C. M. C., & Costa, I. I. (2011) Saúde mental e qualidade de vida na moradia estudantil da Universidade de Brasília [Salud mental y calidad de vida en las residencias estudiantiles de la Universidad de Brasilia]. Estudos de Psicologia (Campinas), 28(1), 115-122. https://doi.org/10.1590/S0103-166X2011000100012

Penha, J. R. L., Oliveira, C. C., & Mendes, A. V. S. (2020). Saúde mental do estudante universitário: revisão integrativa. [Salud mental del estudiante universitario: revisión integrativa]. Journal Health NPEPS, 5(1), 369-395. http://doi.org/10.30681/252610103549

Resolução CNE/CES nº 1, de 11 de outubro de 2023. (2023). Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Psicologia [Establece las Directrices Curriculares Nacionales para las carreras de Psicología]. http://portal.mec.gov.br/docman/outubro-2023-pdf/252621-rces001-23/file

Ribeiro, A. M. F. (2020). Resiliência e sentimento de pertença: estudo comparativo entre estudantes universitários tradicionais e não tradicionais portugueses e polacos [Resiliencia y sentido de pertenencia: estudio comparativo entre estudiantes universitarios portugueses y polacos tradicionales y no tradicionales]. [Dissertação de mestrado, Universidade do Porto]. Repositório Aberto da Universidade do Porto. https://hdl.handle.net/10216/130684

Sahão, F. T., & Kienen, N. (2021). Adaptação e saúde mental do estudante universitário: revisão sistemática da literatura [Adaptación y salud mental del estudiante universitario: revisión sistemática de la literatura]. Psicologia Escolar e Educacional, 25, e224238. https://doi.org/10.1590/2175-35392021224238

Skrodzka, M., Sosnowski, P., Bilewicz, M., & Stefaniak, A. (2021). Group identification attenuates the effect of historical trauma on mental health: A study of Iraqi Kurds [La identificación grupal atenúa el efecto del trauma histórico en la salud mental: un estudio sobre kurdos iraquíes]. American Journal of Orthopsychiatry, 91(6), 693–702. https://doi.org/10.1037/ort0000571

Souza, D. C., Rossato, L., Cunha, V. F., Oliveira, P. P. C., Campos, S. O., & Scorsolini-Comin, F. (2020). Saúde mental na universidade: relato de um serviço de psicoterapia para estudantes de enfermagem [Salud mental en la universidad: relato de un servicio de psicoterapia para estudiantes de enfermería]. Revista Família, Ciclos De Vida E Saúde No Contexto Social, 8, 648–657. https://doi.org/10.18554/refacs.v8i0.4673

Trigueiro, E. S. O., Caldas, G. F. R., & Silva, J. M. F. L. (2021). Saúde mental e sofrimento psíquico em estudantes universitários [Salud mental y malestar psicológico en estudiantes universitarios]. Revista Educação em Perspectiva, 12, e02102. https://doi.org/10.22294/eduper/ppge/ufv.v12i01.9675

Vargas, J. M., & Zampieri, A. C. B. (2014). As expectativas dos estudantes de Psicologia sobre a atuação profissional no mercado de trabalho [Expectativas de los estudiantes de psicología sobre el desempeño profesional en el mercado laboral]. I Mostra de Iniciação Científica Curso de Psicologia da FSG, 1(1).

Veloso, L. U. P., Lima, C. L. S., Sales, J. C. S., Monteiro, C. F. S., Gonçalves, A. M. S., & Silva Júnior, F. J. G. (2019). Ideação suicida em universitários da área da saúde: prevalência e fatores associados [Ideación suicida en universitarios del área de la salud: prevalencia y factores asociados]. Revista Gaúcha de Enfermagem, 40, e20180144. https://doi.org/10.1590/1983-1447.2019.20180144

Zochil, M. L., & Thorsteinsson, E. B. (2018). Exploring poor sleep, mental health, and help-seeking intention in university students [Explorando la privación del sueño, la salud mental y la intención de búsqueda de ayuda en estudiantes universitarios]. Australian Journal of Psychology, 70(1) 41-7. https://doi.org/10.1111/ajpy.12160

Published

08/28/2025

Issue

Section

Original Articles

How to Cite

Garcia, L. M. ., & Capellini, V. L. M. F. (2025). Implementation of a Technical Center for Psychosocial Care with students from a public university. Revista Psicologia, Diversidade E Saúde, 14, e6271. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2025.e6271