Neuropsychological functions of girls deprived of liberty in socio-educational unit
DOI:
https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2024.e5488Keywords:
Neuropsychology, Executive function, Socioeducation, Neuropsychological assessment, BehaviorAbstract
OBJECTIVE: Neuropsychological assessment is highly relevant in adolescence and in situations of conflict with the law, with deprivation of liberty in socio-educational institutions, it can help, composing psychosocial approaches that identify neuropsychological functions, situating them based on the individual’s historicity. Therefore, to understand this problem, the objective of this study was to evaluate and describe the neuropsychological functions of adolescent girls deprived of liberty in a socio-educational institution. METHODS: The participants were 19 girls evaluated with the following instruments: Barratt Scale, Anger Expression Inventory, Wisconsin Card Sorting Test, Neuropsychological protocol, drug use questionnaire and Hare Psychopathy Checklist Revised. RESULTS: Lifetime drug use occurred in 80.0% of cases. There were high scores for total impulsivity (M=75.8, SD=5,4), trait anger (M=24.5, SD=7.3) and perseverative responses (M=38.5, SD=19.9). Together with total PCL-R (M=17.5, SD=3.6) and total IQ (M=79.1, SD=16), these levels helped to characterize self-control functions. CONCLUSIONS: The data were interpreted as indicating low executive functioning, high levels of anger, impulsivity, drug use and psychopathic traits. Adversities were reported during childhood, which may have contributed to impaired performance in the cognitive and emotional functions of these girls.
Downloads
References
Achá, M. F. F. (2011). Funcionamento executivo e traços de psicopatia em jovens infratores [Funcionamiento ejecutivo y rasgos psicopáticos en jóvenes infractores] [Dissertação de mestrado, Universidade de São Paulo, São Paulo]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da USP. https://doi.org/10.11606/D.5.2011.tde-07122011-150839
Almeida, R. H. (2018). Fatores biopsicossociais da conduta criminosa e sistema de justiça juvenil: a avaliação do comportamento antissocial, através da Escala Hare PCL-YV, de adolescentes femininas em conflito com a lei [Factores biopsicosociales de la conducta criminal y el sistema de justicia juvenil: la evaluación del comportamiento antisocial, utilizando Escala Hare PCL-YV, de adolescentes mujeres en conflicto con la ley] [Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul]. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUCRS. https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/8551
Almeida, R. M. M., Trentini, L. B., Klein, L. A., Macuglia, G. R., Hammer, C., & Tesmmer, M. (2014). Uso de álcool, drogas, níveis de impulsividade e agressividade em adolescentes do Rio Grande do Sul [Uso de alcohol drogas, niveles de impulsividad y agresión em adolescentes de Rio Grande do Sul]. Psico, 45(1), 65–72. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2014.1.12727
Barnert, E. S., Abrams, L. S., Dudovitz, R., Coker, T. R., Bath, E., Tesema, L., Nelson, B. B., Biely, C., & Chung, P. J. (2019). What Is the Relationship Between Incarceration of Children and Adult Health Outcomes? [Cuál es la relación entre el encarcelamiento de niños y los resultados de salud de los adultos?]. Academic pediatrics, 19(3), 342–350. https://doi.org/10.1016/j.acap.2018.06.005
Caetano, L. A. O., & Bazon, M. R. (2023). Ato Infracional na Adolescência: Revisão Integrativa dos Estudos na Perspectiva da Teoria Geral da Tensão [Infracciones en la Adolescencia: Revisión Integradora de Estudio desde la Teoría General de la Tensión]. Cadernos de Psicologia, 3(3), 21. https://cadernosdepsicologia.org.br/index.php/cadernos/article/view/169
Carlini, E. L. A., Noto, A. R., Sanchez, Z. M., Carlini, C. M. A., Locatelli, D. P., Abeid, L. R., Amato, T. C., Opaleye, E. S., Tondowski, C. S., & Moura, Y. G. (2010). VI Levantamento Nacional sobre o Consumo de Drogas Psicotrópicas entre Estudantes do Ensino Fundamental e Médio das Redes Pública e Privada de Ensino nas 27 Capitais Brasileiras [VI Encuesta Nacional sobre el Consumo de Psicotrópicos entre Estudiantes de Enseñanza Primaria y Secundaria de Redes Educativas Públicas y Privadas de las 27 Capitales Brasileñas]. CEBRID – Centro Brasileiro de Informações sobre Drogas Psicotrópicas. https://www.cebrid.com.br/vi-levantamento-estudantes-2010/
Conselho Federal de Psicologia. (2021). Referências técnicas para atuação de psicólogas (os) no sistema prisional [Referencias técnicas para el trabajo de los psicólogos en el sistema penitenciario]. CFP. https://site.cfp.org.br/publicacao/referencias-tecnicas-para-psicologas-os-no-sistema-prisonal/
Diemen, L. (2006). Associação entre impulsividade, idade do primeiro consume de álcool e abuso de substâncias psicoativas em adolescentes de uma região do sul do Brasil [Asociación entre impulsividad, edad del primer consumo de alcohol y abuso de sustancias psicoactivas en adolescentes de una región del sur de Brasil] [Dissertação de mestrado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. Repositório Digital da Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Lume. http://hdl.handle.net/10183/10073
Galinari, L. S., & Bazon, M., R. (2020). Tipologías en delincuencia juvenil: una revisión de literatura. Revista de Psicología, 38(2), 577–612. https://dx.doi.org/10.18800/psico.202002.009
Hare, R. D. (2011). Manual escala Hare PCL-R: critérios para pontuação de psicopatia [Manual de la escala Hare PCL-R: criterios para la puntuación de psicopatía]; versão brasileira: Hilda Morana. Casa do Psicólogo.
Heaton, R. K., Chelune, G. J., Talley, J. L., Kay, G.C., Curtiss, G. (2005). Teste wisconsin de classificação de cartas: manual [Prueba de clasificación de tarjetas de Wisconsin: manual]; adaptação e padronização brasileira Jurema Alcides Cunha... [et al.]. Casa do Psicólogo.
Komatsu, A. V., Bono, E. L., & Bazon, M. R. (2021). Padrões de Uso de Drogas e Problemas Associados em Adolescentes Judicializados [Patrones de Consumo de Drogas y Problemas Asociados en Adolescentes Infractores]. Psico-USF, 26(2), 229–240. https://doi.org/10.1590/1413-82712021260203
Lei n. 12.594, de 18 de janeiro de 2012. (2012). Institui o Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (SINASE), regulamenta a execução das medidas socioeducativas destinadas a adolescente que pratique ato infracional [Establece el Sistema Nacional de Atención Socioeducativa (SINASE), regula la ejecución de medidas socioeducativas dirigidas a adolescentes que cometen alguna infracción]. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2012/Lei/L12594.htm
Lezak, M. D., Howieson, D., Bigler, E. D., & Tranel, D. (2012). Neuropsicological Assessment [Evaluación Neuropsicológica] (5a ed.). Oxford University Press. (Texto original publicado em 1976)
Nejati, V., Salehinejad, M. A., & Nitsche, M. A. (2018). Interaction of the Left Dorsolateral Prefrontal Cortex (l-DLPFC) and Right Orbitofrontal Cortex (OFC) in Hot and Cold Executive Functions: evidence from Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) [Interacción de la Corteza Prefrontal Dorsolateral Izquierda (l-DLPFC) y la Corteza Orbitofrontal Derecha (OFC) en Funciones Ejecutivas Frías y Calientes: evidencia de la Estimulación Transcraneal de Corriente Directa (tDCS)]. Neuroscience, 369, 109–123. https://doi.org/10.1016/j.neuroscience.2017.10.042
Orendain, N., Galván, A., Smith, E., Barnert, E. S., & Chung, P. J. (2022). Juvenile confinement exacerbates adversity burden: A neurobiological impetus for decarceration [El confinamiento juvenil exacerba la carga de la adversidad: un impulso neurobiológico para la descarceración]. Frontiers in Neuroscience, 16, 1004335. https://doi.org/10.3389/fnins.2022.1004335
Padgaonkar, N. T., Baker, A. E., Dapretto, M., Galván, A., Frick, P. J., Steinberg, L., & Cauffman, E. (2021). Exploring Disproportionate Minority Contact in the Juvenile Justice System Over the Year Following First Arrest [Explorando el contacto desproporcionado con minorías en el sistema de justicia juvenil durante el año siguiente al primer arresto]. Journal of Research on Adolescence, 31(2), 317–334. https://doi.org/10.1111/jora.12599
Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. (2012). Dispõe sobre diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos [Proporciona directrices y estándares regulatorios para la investigación que involucra a seres humanos]. https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf
Resolução n. 510, de 07 de abril de 2016. (2016). Dispõe sobre a pesquisa em ciências humanas e sociais [Prevé la investigación em ciências humanas y sociales]. https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf
Sheridan, M. A., Mukerji, C. E., Wade, M., Humphreys, K. L., Garrisi, K., Goel, S., Patel, K., Fox, N. A., Zeanah, C. H., Nelson, C. A., & McLaughlin, K. A. (2022). Early deprivation alters structural brain development from middle childhood to adolescence [La privación temprana altera el desarrollo estructural del cerebro desde la niñez media hasta la adolescência]. Science Advances, 8(40), eabn4316. https://doi.org/10.1126/sciadv.abn4316
Spielberger, C. D., & Biaggio, A. (2003). Manual do STAXI [Manual de STAXI]. Vetor. (Texto original publicado em 1992)
Strauss, E., Sherman, E. M. S., & Spreen, O. (2006). A Compendium of Neuropsychological Tests: Administration, Norms, and Commentary [Un compendio de pruebas neuropsicológicas: administración, estándares y comentarios]. Oxford University Press.
Tetteh-Quarshie, S., & Risher, M.-L. (2023). Adolescent brain maturation and the neuropathological effects of binge drinking: A critical review [Maduración cerebral adolescente y los efectos neuropatológicos del consumo excesivo de alcohol: una revisión crítica]. Frontiers in Neuroscience, 16, 1040049. https://doi.org/10.3389/fnins.2022.1040049
Tieskens, J. M., Lier, P. A. C., Buil, J. M., & Barker, E. D. (2023). Sensation-seeking-related DNA methylation and the development of delinquency: A longitudinal epigenome-wide study [Metilación del ADN relacionada con la búsqueda de sensaciones y desarrollo de la delincuencia: un estudio longitudinal de todo el epigenome]. Development and Psychopathology, 35(2), 791–799. https://doi.org/10.1017/S0954579422000049
Trentini, C. M., Yates, D. B., & Heck, V. S. (2014). WASI – Escala Wechsler abreviada de inteligência: manual [WASI – Escala de Inteligencia Wechsler abreviada: manual]. Pearson.
Vygotsky, L. S. (2000). Obras Escogidas III. Problemas del desarrolo de la psique. A. Machado Libros.
Wechsler, D. (2004). WAIS III – Manual para administração e avaliação [WAIS III – Manual de administración y evaluación]. Pearson.
Wei, X., Adamson, H., Schwendemann, M., Goucha, T., Friederici, A. D., & Anwander, A. (2023). Native language differences in the structural connectome of the human brain [Diferencias de lenguas nativas en el conectoma estructural del cerebro humano]. NeuroImage, 270, 119955. https://doi.org/10.1016/j.neuroimage.2023.119955
Willhelm, A. R., Pereira, A. S., Czermainski, F. R., Nogueira, M., Levandowski, D. G., Volpato, R. B., & de Almeida, R. M. M. (2020). Aggressiveness, Impulsiveness, and the Use of Alcohol and Drugs: Understanding Adolescence in Different Contexts [Agresividad, impulsividad y consumo de alcohol y drogas: comprensión de los adolescentes en diferentes contextos]. Trends in Psychology, 28, 381–39. https://doi.org/10.1007/s43076-020-00022-6
Xia, Y., Xia, M., Liu, J., Liao, X., Lei, T., Liang, X., Zhao, T., Shi, Z., Sun, L., Chen, X., Men, W., Wang, Y., Pan, Z., Luo, J., Peng, S., Chen, M., Hao, L., Tan, S., Gao, J.-H., … He, Y. (2022). Development of functional connectome gradients during childhood and adolescence [Desarrollo de gradientes de conectomas funcionales durante la infancia y la adolescencia]. Science Bulletin, 67(10), 1049–1061. https://doi.org/10.1016/j.scib.2022.01.002
Zelazo, P. D., & Carlson, S. M. (2023). Reconciling the Context-Dependency and Domain-Generality of Executive Function Skills from a Developmental Systems Perspective [Conciliación de la dependencia del contexto y la generalidad del dominio de las habilidades de la función ejecutiva desde una perspectiva de sistemas de desarrollo]. Journal of Cognition and Development, 24(2), 205–222. https://doi.org/10.1080/15248372.2022.2156515
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Pedro Vasconcelos Corrêa, Rosa Maria Martins de Almeida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.