The origami’s folds: reflections about the implication in research

Authors

  • Eliane dos Santos Teixeira Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca ENSP/FIOCRUZ (Rio de Janeiro). Rio de Janeiro, Brasil. https://orcid.org/0000-0003-3583-4665

DOI:

https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2024.e5314

Keywords:

Qualitative Research, Intersubjectivity, Health Professionals

Abstract

INTRODUCTION: The implication analysis is opposed to a supposed neutrality because the researcher analyzes his own subjectivity, his historical and social context, as well as the intersubjectivity of the actors involved in a research. Implication analysis is one of the fundamental concepts of psychosociology. It enables one to understand phenomena and builds knowledge. OBJECTIVE: The present study aims to present an experience report about an implication analysis of a clinical-qualitative research that was based on French psychosociology and psychodynamics of work theory and methodology. This investigation happened from 2018 to 2022, partially carried out during the COVID-19 pandemic. METHOD: There were used the following resources to access the implication analysis: dailies, supervisions, team meetings, participation in a reflection group, and individual psychotherapy. Thus, the researcher related feelings and affections involved in each one of the research stages. RESULTS AND DISCUSSION: This study highlighted the implication as a source that paradoxically allows creative processes but also, in some cases, alienation. CONCLUSION: Despite some negative aspects of the implication researcher, it was possible to expand the knowledge about the research object.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amado, G. (2005). Implicação [Implicación]. In J. Barus-Michel, E. Enriquez, & A. Lévy (Coord.), Dicionário de Psicossociologia (pp. 281–186). Climepsi Editores.

Barus-Michel, J. (2005). Clínica e sentido [Clínica y Significado]. In J. Barus-Michel, E. Enriquez, & A. Lévy (Coord.), A. Dicionário de Psicossociologia (pp. 242–250). Climepsi Editores.

Borges, F. A., & Silva, A. R. N. (2020). O diário de pesquisa como instrumento de acompanhamento da aprendizagem e de análise de implicação do estudante/pesquisador [El diario de investigación como instrumento de acompañamiento del aprendizaje y análisis de la implicación del estudiante/investigador]. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, 24, Artigo e190869. https://doi.org/10.1590/Interface.190869

Braz, M. V., Casadore, M. M., & Hashimoto, F. (2020). Intervenção em psicossociologia: a construção da escuta e a implicação nas organizações [Intervención en psicosociología: la construcción de la escucha y la implicación en las organizaciones]. Psicologia em Estudo, 25, Artigo e48468. https://doi.org/10.4025/psicolestud.v25i0.48468

Campos, G. W. S., Cunha, G. T., & Figueiredo, M. D. (2013). Práxis e formação Paideia: apoio e cogestão em saúde [Praxis y formación de Paideia: apoyo y cogestión en salud]. Hucitec Editora.

Coimbra, C., & Nascimento, M. L. (2008). Análise das implicações: desafiando nossas práticas de saber/poder [Análisis de las implicaciones: desafiando nuestras prácticas de conocimiento/poder]. In A. R. R. Geisler, A. L. Abrahão, C. Coimbra (Orgs.), Subjetividade, violência e direitos humanos: produzindo novos dispositivos na formação em saúde (pp. 143–153). EDUFF.

Dejours, C. (1993). Por um trabalho, fator de equilíbrio [Para un trabajo, factor de equilibrio]. Revista de Administração de Empresas, 33(3), 98–104. https://doi.org/10.1590/S0034-75901993000300009

Dejours, C. (2012). Trabalho vivo: trabalho e emancipação [Trabajo vivo: trabajo y emancipación] (Tomo II). Paralelo 15.

Fernandes, M. I. A. (2004). Algumas reflexões sobre a negatividade na construção dos laços sociais [Reflexiones sobre lo negativo en la constitución del vínculo social]. Vínculo, 1(1), 9–16. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806-24902004000100003

Gaulejac, V. (2006). As origens da Vergonha [Los orígenes de la vergüenza]. Via Lettera.

Hayasaka, E. Y., & Nishida, S. M. (2008). Pequena história sobre origami [Cuento corto sobre origami]. UNESP. https://www2.ibb.unesp.br/Museu_Escola/Ensino_Fundamental/Origami/Documentos/indice_origami.htm

Kroeff, R. F. S., Gavillon, P. Q., & Ramm, L. V. (2020). Diário de campo e a relação do(a) pesquisador(a) com o campo-tema na pesquisa-intervenção [Diario de campo y la relación del(a) investigador(a) con el campo-tema en la investigación-intervención]. Estudos e Pesquisas em Psicologia, 20(2), 464–480. https://doi.org/10.12957/epp.2020.52579

Lhuilier, D. (2017). O agir em psicossociologia do trabalho [El agir en psicosociologia del trabajo]. Psicologia em Revista, 23(1), 295–311. http://dx.doi.org/10.5752/P.1678-9563.2017v23n1p295-311

Nascimento, M. L., & Lemos, F. C. S. (2020). A pesquisa-intervenção em psicologia: os usos do diário de campo [Investigación de intervención en psicología: los usos del diario de campo]. Barbarói, (57), 239–253. http://dx.doi.org/10.17058/barbaroi.v0i57.14675

Nunes, C. G. F., & Silva, P. H. I. (2018). A sociologia clínica no Brasil [Sociología clínica en Brasil]. Revista Brasileira de Sociologia, 6(12). http://dx.doi.org/10.20336/rbs.239

Penido, C. M. F. (2020). Trabalhador-pesquisador: análise da implicação como resistência ao distanciamento do objeto [Trabajador-investigador: análisis de implicación como resistencia al distanciamiento del objeto]. Psicologia em Revista, 26(1), 380–396. https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2020v26n1p369-385

Pezzato, L. M., Botazzo, C., & L’Abatte, S. (2019). O diário como dispositivo em pesquisa multicêntrica [El diario como dispositivo en la investigación multicéntrica]. Saúde e Sociedade, 28(3), 296–308. https://doi.org/10.1590/S0104-12902019180070

Pinheiro, E. M. N., Borges, F. A., Lima, N. M. F. V., & Severo, A. K. S. (2022). Análise das implicações profissionais de trabalhadores de um Centro de Atenção Psicossocial do interior do Nordeste brasileiro [Análisis de las implicaciones profesionales con trabajadores de un Centro de Atención Psicosocial del interior del Nordeste brasileño]. Interface – Comunicação, Saúde, Educação, 26, e210449. https://doi.org/10.1590/interface.210449

Rodrigues, H. B. C. (2007). René Lourau na UERJ - Análise institucional e práticas de pesquisa [René Lourau en la UERJ - Análisis institucional y prácticas de la investigación] - Apresentação. Mnemosine, 3(2). https://www.e-publicacoes.uerj.br/mnemosine/article/view/41317

Sá, M. C. (2013). Por uma abordagem clínica psicossociológica de pesquisa e intervenção em saúde coletiva [Por un enfoque clínico psicosociológico de la investigación y la intervención en salud pública]. In C. S. Azevedo, & M. C. Sá (Orgs.), Subjetividade, Gestão e Cuidado em Saúde: abordagens da psicossociologia (pp.153–205). Editora Fiocruz.

Sá, M. C., Miranda, L., & Magalhães, F. C. (2020). Pandemia COVID-19: catástrofe sanitária e psicossocial [Pandemia de COVID-19: catástrofe sanitaria y psicosocial]. Caderno de Administração, 28, 27–36. https://doi.org/10.4025/cadadm.v28i0.53596

Sévigny, R. (2001). Abordagem clínica nas ciências humanas [Enfoque clínico en las ciencias humanas]. In J. N. G. Araújo, & T. C. Carreteiro (Orgs.), Cenários sociais e abordagem clínica (pp.15–33). Editora Escuta.

Souza, M. M. P., & Paula, A. P. P. (2021). Transferência e Implicação Subjetiva: Reflexões Psicanalíticas a partir de uma Pesquisa-Ação [Transferencia e implicación subjetiva: reflexiones psicoanalíticas desde la investigación-acción]. Revista Organizações & Sociedade, 28(99), 947–971. https://doi.org/10.1590/1984-92302021v28n9909PT

Teixeira, E. S. (2022). A gota d’água, os transbordamentos e as transposições dos rios: o retorno dos trabalhadores de saúde após afastamento por depressão [El colmo, desbordamientos y transposiciones fluviales: el regreso de los trabajadores de la salud después obtener licencia debido a la depresión ] [Tese de doutorado, Fundação Oswaldo Cruz]. Arca – Repositório Institucional da Fiocruz. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/55333

Turato, E. R. (2013). Tratado da Metodologia da Pesquisa Clínico-Qualitativa: Construção teórico-epistemológica, discussão comparada e aplicação nas áreas da saúde e humanas [Tratado de Metodología de la Investigación Clínico-Cualitativa: Construcción teórico-epistemológica, discusión comparada y aplicación en las áreas de la salud y las humanidades] (6a ed.). Editora Vozes.

Published

04/05/2024

Issue

Section

Experience Reports

How to Cite

Teixeira, E. dos S. (2024). The origami’s folds: reflections about the implication in research. Revista Psicologia, Diversidade E Saúde, 13, e5314. https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2024.e5314

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >>